Waarom digitale banken grote security zorgen met zich meebrengen

Disruptie van de traditionele banken

Terwijl de wereldwijde financiële dienstverleningssector een aardverschuiving lijkt te ondergaan, dwingen de uitdagers van de traditionele banken de sector om hun traditionele aanpak te vervangen, met de nadruk op de onvermijdelijke digitale toekomst die banken zullen moeten omarmen.

In een rapport van Deloitte zei bijna driekwart (73%) van de respondenten dat ze vrezen dat hun organisaties hun concurrentievoordeel zouden verliezen als ze er niet in slagen om blockchain en digitale activa te adopteren.

Hoewel nieuwe betalingsmogelijkheden een “zeer belangrijke” rol spelen voor digitale activa in hun organisaties, doemt er een groot aantal cyberbeveiligingsproblemen op die onopgelost aan de horizon opdoemen.

Onopgeloste beveiligingsproblemen aan de horizon

Volgens deze enquête behoren beveiligingsproblemen tot de belangrijkste belemmeringen voor de acceptatie van digitale activa, genoemd door 71% van de respondenten, terwijl bijna 70% van de respondenten de regelgeving inzake gegevensbeveiliging als de meest noodzakelijke wijziging beschouwt.

“Deze bevindingen suggereren dat zelfs de meest toegewijde gelovigen in digitale activa legitieme beveiligingsproblemen hebben”, aldus het rapport. “Het is misschien niet verrassend dat respondenten gegevensbeveiliging en privacy identificeren als het regelgevende domein dat het meest moet worden aangepast.”

Over het algemeen zei bijna 80% van de totale respondenten dat digitale activa de komende 24 maanden zeer of enigszins belangrijk zullen zijn voor hun respectievelijke sectoren. Als het gaat om use-cases voor blockchain, was beveiligingsinformatie de meest geciteerde use-case voor de technologie.

Mark Kedgley, chief technology officer bij New Net Technologies (NNT), wees erop dat een van de redenen waarom er veiligheidsproblemen kunnen zijn, is dat blockchain nog steeds een relatief nieuwe innovatie is voor een industrie waar de banken gewend zijn alles te controleren en hun eigen regels.

“Nu worden ze met spoed geadopteerd om te voorkomen dat ze achterblijven, en goede beveiligingspraktijken gaan nooit samen met dingen overhaast doen”, zei hij. “Blockchain biedt een nieuwe en inherent veilige uitwisselingstechnologie, dus het levert mogelijk ten minste één veilige component aan het nieuwe banklandschap.”

Hij merkte echter op dat er in de nieuwe wereld nog steeds uitdagingen op het gebied van cyberbeveiliging zullen bestaan, waarbij fundamentele best practices op het gebied van beveiliging, zoals wijzigingsbeheer en kwetsbaarheidsbeheer, nog steeds essentieel zijn.

Het rapport wees er inderdaad op dat om robuuste operationele voorkeuren te garanderen, de bewaring van digitale activa een nieuw soort technische infrastructuur en nieuwe processen en procedures zou vereisen.

Is er een toekomst voor Blockchain in het bankwezen?

John Bambenek, adviseur voor bedreigingsinformatie bij Netenrich, een bedrijf voor digitale IT- en beveiligingsactiviteiten, was van mening dat blockchain op de lange termijn geen rol zou spelen voor de financiële dienstverlening.

“Met de inherente volatiliteit van digitale valuta’s in combinatie met een geschiedenis van aanzienlijke verliezen voor zowel individuen als uitwisselingen als gevolg van digitale valuta, is de belangrijkste zorg voor cyberbeveiliging dat het geld blijft waar het hoort en dat het niet gemakkelijk en triviaal wordt gestolen”, zei hij.

Bambeck zei uiteindelijk dat financiële dienstverleners beesten zijn in risicobeheer.

“Er blijven belangrijke onbeantwoorde vragen over het risico van volatiliteit van zuren, wie aansprakelijk is voor fraudeverliezen of zelfs het aanhoudende regelgevingslandschap,” merkte hij op. “De realiteit is dat digitale activa niet op dezelfde manier kunnen worden gereguleerd als banktransacties tegenwoordig zijn.”

Dit betekent dat bestaande regelgeving niet werkt of te omslachtig is om in dit landschap te opereren.

“Er blijft echter nog steeds een grote behoefte om het witwassen van geld, cybercriminaliteit en legitieme overheidsbelangen aan te pakken als het gaat om het overmaken van geld”, zei hij.

Hank Schless, senior manager beveiligingsoplossingen bij Lookout, wees op andere risico’s waarmee de financiële sector wordt geconfronteerd in het tijdperk van digitalisering, en merkte op dat de eigen gegevens van het bedrijf aangeven dat wereldwijd, in alle sectoren, bijna 45% van de consumenten werd blootgesteld aan een phishing-link op hun mobiele apparaat.

“Uit onze gegevens blijkt ook dat meer dan een vijfde van de klanten van consumentenbankieren een banktrojan op hun mobiele apparaat tegenkwamen”, zei hij. “Aanvallers zullen vaak phishing-links gebruiken als een middel om malware te leveren die voor een langere periode op het apparaat kan blijven staan ​​en continu gegevens van het apparaat kan exfiltreren.”

De risico’s zijn echter niet alleen beperkt tot consumenten, waarbij Bert Heitink van Cybermentor opmerkt dat in het eerste kwartaal van 2021 23% van de werknemers in de financiële dienstverlening werd blootgesteld aan een poging tot mobiele phishing – bijna hetzelfde als in het eerste kwartaal van 2020, toen het blootstellingspercentage was 26%.

“Dit toont aan dat hackers profiteren van het einde van de pandemie op dezelfde manier waarop ze hebben geprofiteerd van de onzekerheid aan het begin ervan”, zei hij.

meer weten over betere Cybersecurity en wat er gedaan kan worden aan de verschillende dreigingen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvende koffie afspraak!